Inktvlekken en klotsoksels in een land van goud! - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sander en Daphne - WaarBenJij.nu Inktvlekken en klotsoksels in een land van goud! - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sander en Daphne - WaarBenJij.nu

Inktvlekken en klotsoksels in een land van goud!

Door: sadaf

Blijf op de hoogte en volg Sander en Daphne

23 Maart 2008 | Myanmar, Mandalay

welkom bij alweer een ellendig lang verhaal uit het oosten!!! Nee hoor laat het koffiezetapparaat maar uit....we zullen het dit keer 'kort' houden.

Pas waren we nog in Vietnam en inmiddels zijn we alweer een kleine twee weken in Myanmar. Maar wat een LAND!!!
Het is echt een enorm inspirerend land, overal vriendelijke, vrolijke en lachende mensen....Iedereen vraagt waar je vandaan komt, zonder dat ze wat van je willen, ze zijn (naar vermoeden) eerlijk over de prijzen, het eten is echt super lekker....zelfs voor daf is het een beetje een eethemel en 't is dus gewoon leuk!

Veel van jullie zullen ongetwijfeld, twijfels hebben over dit land...maar echtwaar HET IS (voor ons)SUPER VEILIG! Meer dan de helft van de bevolking weet niet eens waar het over gaat.... okay het militaire regime is niet leuk en er lopen OVERAl enorm veel militairen, maar inmiddels hebben we nog niet echt verschrikkelijke toestanden gezien, ook 'echte' armoede (zoals in laos en cambodja) hebben we nog niet kunnen ervaren op de plaatsen waar we tot nu toe geweest zijn, maar waarschijnlijk zal het er in bepaalde grensgebieden en provincies (waar we dus ECHT NIET MOGEN komen)wel anders aan toe gaan....

Inmiddels zijn we er na een gesprek met een oude monnik (een groot brein achter de demonstraties en vermoedt dat hij wordt vervolgd :) en een intelligente student, achtergekomen dat praten over politiek hier idd NIET gewenst is (later meer hierover) en dat Toeristen (zonder package tour dan) hier wel degelijk welkom zijn, ondanks dat ze (wij dus ook) onbedoeld geld aan het regime betalen, want dit is verwaarloosbaar in vergelijking met het geld dat uit China komt....want die kopen ALLES....

Kortom geen zorgen; wij hebben er (nog) een goed gevoel over, dus jullie nu ook;)

Alleen is het hier verschrikkelijk HEET!....tegen de 40 graden aan... lekker zwemlessen in onze eigen kleren dan maar;)....
Oh en nog een tegenvaller was dat de helft van de dollars die we in vietnam veroverd hadden, is hier WAARDELOOS!!! In het ene briefje zat een scheurtje, in het andere een vouwtje, op het andere een vlekkje, dan weer een plakbandje,de andere was te oud...($%#^@&$*$#^$) Kortom enorm balen, omdat we hier niet kunnen pinnen en/of dood leuk een bank kunnen binnenstappen om geld te halen.
Gelukkig zijn we inmiddels al op plekken geweest, waar we (zonder een grijntje verraad op ons gezicht te tonen) ons geld aan de mensen kwijt konden... dus het komt wel goed (hopen we)

Maar verder is alles SUPER en reizen wij per TAXI* blij en warm het land door!

* Een taxi omdat we verschrikkelijk weinig tijd hier hebben en we anders niet alles wat we graag willen zien, kunnen bereiken met het openbaar vervoer. Bovendien gaan er hier nog meer mensen en spullen en dieren in de bus dan in het Noorden van laos, maar dan nog met een extra 15 graden.

Okeeee...... om het nog enigzins 'kort' te houden:

HEEEEEEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL LIEFS en Tot (nu echt) heel erg gauw :(

• 23 Maart 2008 - 10:43

Sannezwollywood:

Te Gek...

• 23 Maart 2008 - 10:43

Sannepaashaas:

en gaan jullie ook nog wel even tussen alle avontuur en spanning door paaseieren zoeken?

• 23 Maart 2008 - 19:28

Esther En Mannen:

Ha Daffie en Sander,
    fijn om iets van jullie te horen. Als jullie terugkomen. komje dan gauw langs in mijn winkeltje Bartje?! Ja, Daf, je zus geeft een vaste baan op en gaat een kinderwinkel beginnen in Bork. Daarover later meer. Genieten jullie nog maar even, voor je het weet is het voorbij....

• 23 Maart 2008 - 19:43

Wilma:

Hoi Daf en Sander,

Zullen jullie voorzichtig zijn, we willen jullie beide weer gezond terug zien.En zijn jullie de paashaas nog tegen gekomen.De paashaas hier loopt met een skipak en snowboots aan want het is hier stervenskoud voor de tijd van het jaar. Het is nu 3 graden.

Groetjes en een hele dikke paasknuffel.

• 25 Maart 2008 - 09:42

José:

Hallo allebei,

Ik ben hééééééél erg blij dat het zo goed gaat met jullie.
    De paashaas is inmiddels weer vertrokken en wat zag ik vanochtend, jawel , eind maart, een dik pak hollandse witte sneeuw. HEERLIJK.
    En nu maar hopen dat het snel lente wordt ahum.
    Lieve Daphne wij kijken allemaal uit naar het moment dat je weer bij ons binnen stapt op de "servicedesk".
    Gaan we lekker samen koffie drinken (en natuurlijk lekkere nootjes kopen op de markt) tot schrijfs

Liefs José

• 25 Maart 2008 - 14:06

Jolien:

Ha! idd een kort verhaaltje, past mooi in de kleine pauze van mijn werk! Fijn dat alles goed gaat en jullie gewoon veilig zijn ondanks alle militairen...De fiets zijn ze vandaag aan het monteren dus een spannende dag voor mij!! :) O ja en nog meer nieuws; willem en ik gaan verhuizen, hopelijk al per 1 april dus eindelijk een eigen appartementje in Doetinchem! Geniet ervan nog!! dikke kus

• 25 Maart 2008 - 14:11

JanWillem:

Gaaf al die avonturen die jullie meemaken. Mooi dat je toch naar Myanmar hebt kunnen gaan. Ongelooflijk dat de mensen daar zo hartelijk zijn. Krijgen jullie nog wat mee van de protesten tegen China, in verband met Tibet en de olympische spelen? (dat wil zeggen buiten Myanmar)
    En enkele weken geleden was Zee Herder nog volop in het nieuws, vanwege een aanvaring met een Japanse walvisvaarder, dit keer zouden ze een bijtend zuur naar de vissers hebben gegooid. Het bleek om stinkend boterzuur te gaan, vrij mild. Even later is die Japanse boot in vlammen opgegaan. Neptunus deed een duit in het zakje. Zee herder in een klap heel bekend geworden. Genoeg politiek, het weer. Hier sneeuwt en hagelt het dat het een aard heeft. Is het toch nog winter geworden!! Jullie boffen maar met dat mooie weer.
    Biddend en hopend op warmte en zonneschijn verblijf ik,
    JanWillem

• 27 Maart 2008 - 20:05

Cees En Erna:

mooi geweest, thuis komen

• 30 Maart 2008 - 09:59

Janina:

alles leuk en wel hoorrrr maar het word jullie weer eens live te spreken en te zien..........toedelssss en geniet er nog ff van!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 31 Maart 2008 - 13:41

Rassepas De Bosheks:

hey daffie en sander

Wat een avontuur zeg, geniet er lekker van.
    En ik mis je verrry verrrrrrry much.

• 02 April 2008 - 13:57

Marianne:

Lieve Sadaf!

Oww wat geweldig weer!:D Zie je wel wta ontzettend goed dat jullie toch naar Myanmar gegaan zijn! Ik heb nog gezwaaid in het vliegtuig, zag je wel zitten met je rode haren!:)
    Ben net terug uit China, jeetje mineetje, ik heb mijn kop vol, en weet niet eens waar ik moet beginnen als ik er over wil vertellen. Doe ik dus maar ff niet, komt later wel! Zo'n 1500 foto's gemaakt, haha.Ga je wel zeggen dat ik honderdduizenden motortaxi's heb gezien en dat de kaart die jullie mij stuurden me nu niet meer verbaasd! Tegek dat ze met hele gezinnen op één brommert zitten:D

Mijn verhalen later, geniet er nog van he, zoals altijd:D Een heeeeeeeeeeeeele dikke knuffel van mij!

Liefs, Marianne

PS Ga waarschijnlijk verhuizen naar A'dam;)

• 07 April 2008 - 12:55

Janina:

heeee sandertje, gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!! dikke kus uit apeldoorn ps hebben ons huis verkocht!!!!

• 07 April 2008 - 20:27

Alto:

Lieve Sander van harte gefeliciteerd met jou verjaardag in Verweggiestan.Dit is w.s. een verjaardag om nooit te vergeten.
    We hopen dan ook dat jullie ervan hebben genoten.
    Een dikke smok en voor Daf natuurlijk ook.Veel liefs van ons

• 07 April 2008 - 20:52

Ruben:

hey broertje,

van harte met je verjaardag!!! man man, word ook wel weer is tijd dat je terug komt hoor..... patat staat al klaar ;) haha!!

Groetjes aan jezelf en aan Daf