Rowk joh riak - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sander en Daphne - WaarBenJij.nu Rowk joh riak - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sander en Daphne - WaarBenJij.nu

Rowk joh riak

Door: sadaf

Blijf op de hoogte en volg Sander en Daphne

09 Januari 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Zo, aangekomen in dit fijne plaatsje in Cambodja beseffen we dat we nog een verhaal moeten schrijven over onze laatste week in Laos en onze eerste week in Cambodja...Dus pak een bak koffie en een peuk (of wat anders), want je zult wel een tijdje blijven lezen.

Vanuit Vientiane, waar we 1-ste kerstdag stilletjes aan ons voorbij hebben laten gaan, zijn we doorgetrokken naar Pakse in de nachtbus; dat was een lange, lange rit en omdat we betaald hadden voor een airco bus, bleef dat ding de hele nacht op volvermogen doorloeien. Het was dus ijskoud, toch nog een beetje kerstgevoel moet je maar denken.
Vroeg in de morgen kwamen we aan in Pakse en werden we nog half in slaap wakker gemaakt door de locals met de vraag of een lift wilde!...... Een lift naar het eerste bed in de stad dan maar en slapen!
Sávonds hebben we (na een enorm mooie zonsondergang op het dak van een deftig hotel) bruut gegeten, lasagne & pizza en brood vooraf en ECHTE koffie met een beetje slagroom toe!!! mmmmmmmm we zaten zo vol als een zak beton! Dus ook deze dag nog een beetje kerstgevoel!

Na al dat eten zijn we het bolaven plateau opgegaan! Naar Tat Lo om precies te zijn!.... Een mooi, maar gek gebied, barstensvol watervallen en ander natuurschoon! Dus toen we bovenop een 120 meter hoge waterval stonden (niet heeel veel water door het droge seizoen hier) hebben we nog een tekening achtergelaten op één van de rotsen. Wat kan je er anders doen?
Na nog veel meer watervallen was het de hoogste tijd om weer richting Paksong/Pakse te gaan en vervolgens naar het zuiden om daar de laatste dagen van 2007 en Laos door te brengen....Maar we konden het niet laten om onderweg NOG EVEN (??)een joekel van een waterval te bezoeken, dus hebben we ons onderweg uit de bus laten gooien om Tat Fan te bekijken...................(ja Stefan en Hedy, weer een verhaal om onze Indiana Jones status hoog te houden, hahahwhhwhahah)
Na een lange wandeling en een flinke klim (stijl) naar beneden zaten we bovenaan de waterval (?) Okay dit bleek dus de route voor een speciale trekking met een gids te zijn! Natuurlijk bezaten we eventjes over een 'victory' gevoel, maar de weg terug zag daf niet zo zitten!
Uiteindelijk zijn we toch samen weer bovenop de berg gekomen! lees;onszelf omhoog trekken aan boomwortels en lianen, teen van daf die in een gescheurde boomwortel bleef hangen en ging bloeden :(, op TEENslippertjes, met 1 flesje water en zo smerig als een laotiaanskindje uit de rimboe!
Bleek dus dat als we gewoon 3m rechtdoor waren gelopen, i.p.v. links te gaan we een Geweldig uitzicht hadden over de vallei met zijn watervallen!
Na een lange weg terug naar Pakse(het Bolaven plateau AF) in een TukTuk met een chauffeur die zei; "I've no brakes, hahaha" waren we toch wel blij dat we nog in leven waren!

Na de tweede keer in Pakse, gingen we door naar Champasak, waar wederom een heel avontuur ons 'relaxte luie lao leventje' binnen viel! Na op het dak van een nooit afgemaakt reusachtig koloniaal gebouw (heel veel hier) gestaan te hebben en in een gevecht met allemaal kleine jochies die op de foto wilden, werden we door onze guesthouse man, uitgenodigd voor de verjaardag van zijn nu 18 jarige dochter! Nadat hij ons volgegoten had met eten en bier en nadat zijn dochter en haar vriendinnen ons hadden afgemat met de locale dancemoves, bleek dat er nog een feestje was, jajajj OUD en NIEUW (op 28 dec) Happy NEW LAO LAO BEER (beer ipv Year?)
Om een heel lang verhaal kort te maken; Het was een superfeest, het heeeele dorp was aanwezig, groot en klein, jong en oud! En iedereen wilde met ons dansen en bier drinken! Na een laatste dans met een klein manneke (die nu voor de rest van zijn leven 'THE MAN' is) en Na een laatste kneep in de kont (in die van daf), BEDTIJD!
De volgende dag, zaten we vrolijk weer op de fiets om naar de oude Khmer Ruïnes (een pokkeeind verderop) te gaan, Hiervoor waren we immers naar Champasak gekomen. Adembenemend mooi en indrukwekkend was dat en zo zijn we deze dag, samen met ijsjes en veel water, beter dan verwacht doorgekomen!

De volgende dag zijn we naar Si Phan Don gegaan. (4000 islands in de Mekong Rivier) Naar Don Det om precies te zijn, maar vanuit daar kwam ons vorige bericht! Hier hebben we vier dagen genoten van een vakantie in een vakantie!Eigenlijk hebben we hier niet meer gedaan dan hangen in de hangmat, fruitshakes drinken, bloedmooie zonsondergangen aanschouwen, chips eten en een boekje lezen....
Behalve die ene dag dat we wel wat gingen doen! (uiteraard, daf kan niet stil zitten)
Op nieuwjaarsdag gingen we namelijk naar het andere eiland fietsen (er was een brug) waar een enorme waterval te bekijken viel en een debiel landschap daaromheen! En natuurlijk, voordat we het wisten zaten we aan een tafel (in the middle of nowhere, op een eiland en op 1 januari) met localboys, bier te drinken en groenten te eten! De één na de andere fles bier werd op tafel gezet en ons aangeboden! (weigeren is hier een ENORME belediging) Kortom; twee uur later, na 1 fruitshake, 10 groene bladeren, een bult karaoke en een heel veell glazen bier, zaten we half lam in de brandende zon weer op de fiets naar ons eigen eiland! Maar we hebben het gehaald!

3 Januari zijn we, zonder problemen aan de grens Cambodja overland ingekomen!
Het land van 14 miljoen inwoners en bijna net zoveel resterende landmijnen in de grond.
Voor ons zal het wel even slikken worden soms en vooral oppassen geblazen! Plassen doen we op de gebaande paden en NIET in de bosjes naast de weg!

In cambodja hebben we onze eerste nacht doorgebracht in Strung Treng!
Eerste indruk:..... BAH, wat een goor land, werkelijk alles gooien ze hier op de grond, ECHT ALLES! En daarnaast is het hier Super stoffig, bij gebrek aan asfalt! Daarom lijken de kindjes hier misschien ook zo vies en zielig, omdat het lijkt alsof ze nog nooit schoon water hebben gezien! Maar ach, wij zien er ook zo uit na een dag, dan hangen er ook zwarte en oranje klodders onder onze neus! Hahah
Tweede indruk; IEDEREEN is aardig en lief en vriendelijk!
Ze hebben ZACHTE matrassen! En de toiletten kunnen hier doorspoelen,dus dat hoeven we nu niet meer zelf te doen! :)
En ondanks dat ze hier redelijk veel televisies (kabel) hebben, goede sanitaire voorzieningen hebben en 24 UUR electriciteit, rijden ze hier nog wel met ossenwagens, paard en wagen en bewerken ze in het oosten hun land nog op olifanten! Hahah beetje dubbel, maar wel fotogeniek!

De volgende dag zijn we met de bus naar Ban Lung (Oosten)gegaan, het was een redelijk goed reis! De afgelopen jaren zijn ze hier behoorlijk met de hoofdwegen bezig geweest, dus dat was wel een fijne verassing! Dus zonder kotserij en andere rare fratsen zijn we goed aangekomen en waren we fit genoeg om op de fiets (uiteidelijk meer heuvel op lopen NAAST de fiets) te springen en naar Boeng Yeak Lom (een joekel van een kratermeer) te gaan, waar het water zo helder is, dat je er 5 meter zicht hebt.
Hier werden uitgenodigd door een localboy om die zelfde avond zijn school te bezoeken, engelse les! Dus die avond zaten we braaf voorin de klas om vragen te beantwoorden en te stellen! Erg leuk en we kregen informatie over de omgeving en over de khmer en hun leefstijl.

Die nacht brak de hel los! Sander werd ziek.... de hele nacht door naar de plee!
(Rowk joh riak)
Toch hebben we de volgende dag een scooter gehuurd en de jongen van school meegenomen om 30 km verderop een mooie waterval te bezoeken!
We hebben er 4 UUR!!!! over gedaan om 30 km verderop te komen en het was een ware hel! Echt, de 'weg' was zo ontzettend slecht, dat we het ons nog steeds niet voor kunnen stellen! Het valt ook niet uit te leggen, maar echt; als je van crossen houdt, of van hobbels,ravijnen en dalen! GA NAAR CAMBODJA!!!!!!!!!!!!
We moeten er wel bij vertellen, dat we dit voor geen goud hadden willen missen!
(Jacco; 4x4-en,,,, Cambodja is the place to be!)
Eenmaal terug als twee oranje Zandmonsters en HELEMAAL kapot,en zijn we na een jajajaja warme douche maar naar bed gegaan!

Die ochtend brak voor daf de hel los en werd ziek! De hele ochtend naar de plee, maar toch zijn we samen, nog half in onze broek poepend en met half gebroken nieren van de scootertrip de vorige dag, in de bus naar Kratie gestapt! Eenmaal aangekomen is daf die dag niet meer verder gekomen dan de afstand tussen bed en toilet en toilet en bed!
De dag erna zijn we s'middags pas weer het bed uitgerold, om Irrawaddy dolfijnen in de Mekong te kijken! WE hebben ze gezien, maar het was niet indrukwekkend! Misschien omdat we niet zo fit waren???

Gisteren toen we ons weer helemaal goed voelden, zijn we van Kratie naar Kompong Cham gegaan, waar we gisteren (en vanmorgen vroeg nog een keer) een fiets gehuurd hebben en over een bamboebrug (deze wordt ieder jaar weer opnieuw gemaakt voor het droge seizoen, en is indrukwekkend lang en groot) naar een eiland in de Mekong gefiets zijn!
Het was/is echt super daar!!! Honderden kinderen die 'hello' schreeuwen, met je willen praten, naar ons willen kijken en staren en op de foto willen om zichzelf te bekijken! Maar niet alleen de kinderen zijn hier blij om ons te zien, maar ook de ouders en zelfs de ouderen hebben waardering voor ons bezoek! ECHT TE GEK!

Als de rest van Cambodja net zo is als dat eiland, dan is Cambodja een goede tweede keus om er te gaan wonen! (behalve dan dat ze hier een beetje goor zijn met hun gefrituurde spinnen en insecten en viezigheid)

Pffff tis wel weer een heel lang verhaal geworden! Jullie willen natuurlijk Foto's zien en geen eindeloze verhalen lezen! Hhahah dat weten wij ook wel, maar dit is voor ons ook een soort dagboek voor later ofzo! Dus tja....daar moeten jullie het maar mee doen hoor!
Over foto's gesprokeN! De computers hebben een beetje problemen met onze kaartjes lezen hier!... Dus jullie houden nog bulten foto's te goed!

Oh ja... vandaag zijn we naar Kompong Thom gegaan....! dat jullie dat even weten! (sander is inmiddels weer naar bed gegaan...hij is toch noch niet helemaal in orde) :(

Gelukkig zijn die paar kaartjes die we verstuurd hebben aangekomen! SUper... (een maand geleden verstuurd)

Oh over die smsjes die daf heeft verstuurd (?????) We hebben geen telefoon meegenomen, dus GEEN IDEE wie gesmst heeft! We hopen niet dat er gekke dingen instonden!?

Wel leuk om van iedereen die mooie berichtjes te horen en dat iedereen lekker op reis gaat!, Jes naar Zuid-afrika, Anne naar Israel, Mam naar Egypte, Aly naar Turkijke, Stefan en Hedy nog steeds in India, Tonnes in Australié!....pffff zijn we nog iemand vergeten??? OH Marjanneke naar China!
Als jullie maar goed oppassen dan!!!

Ytje, jammer dat het zo'n slecht uiteinde voor jou en je familie was, NIet leuk! daf laat gauw van zich horen hoor SD, vraag maar aan NAoual!

Niet te hard werken he mir?

En steef en Eddie;;; jullie alvast gefeliciteerd!!!!!

GEFFFFFFFFFEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELICITEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hhaha Mien en Marieke; we komen eraan hoor met stapels verhalen! REken daar maar op!

DIKKE kus maar weer dan voor jullie allemaal!!!! en veel liefs!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

(misschien interessant om op te zoeken; 'Aping' dat eten ze hier)

• 09 Januari 2008 - 12:24

Wilma:

Hey Sadaf,

Ik weet het een beetje laat maar toch nog de beste wensen voor 2008, bedankt voor weer een mooi verhaal, ik heb hem nog niet helemaal gelezen maar ga dat lekker thuis doen met een glas wijn en een peuk.

Hartelijke groetjes en een hele dikke zoen voor jullie.

• 09 Januari 2008 - 15:32

Selma:

lieve sadaf
    zo hej, jullie denderen, al dan niet op teenslippers, wel lekker door he??;-) feestje hier feestje daar, super man!
    En ook zo veel op de fiets!!! echt van die hollandse stijl fietsjes? of meer, zeg maar,brommertfietsen? want is dat anders goed te doen dan?? lijkt me een hele leuke manier ook om je daar van de een naar de andere niet al te verre plek te bewegen....:-)

nou ik hoop echt voor jullie dat jullie het met deze ene keer(???)ziek zijn wel gehad hebben.

weer veel avontuur plezier!
    xx selma

• 09 Januari 2008 - 16:35

Esther En Mannen:

Ha Daffie en Sander,

wat doe je toch in hemelsnaam op Aziereis met teenslippers aan???!!!
    Tja, ik zal wel weer de zeurende, praktisch ingestelde zus zijn... Wat een belevenissen, vooral die toilet-bed-toilet verhalen. Wat super dat je overal zo welkom geheten wordt! Jacco gaat serieus kijken voor de 4x4 club, maar ze houden het voorlopig (hoop ik)maar even bij Frankrijk en Duitsland. Wees voorzichtig en laat je even naar je bloedende teen kijken? Succes en tot horens (en ja, wij hadden ook een sms-je met goede wensen voor 2008?!) Esther en Jacco en een kus van Gerwim

• 09 Januari 2008 - 16:59

Nico:

klinkt goed, jammer van het ziek zijn. Het voordeel is wel dat je steeds meer weerstand krijgt tegen die beestjes daar. Heel veel beterschap!!!!
    XX
    Nico

• 09 Januari 2008 - 17:29

Anne:

Ja UIT!! :) Heeeeel erg leuk om het allemaal te lezen schatjes!! Moest echt regelmatig hardop lachen! Hihihihi..
    Ik heb Daf al een lange mail gestuurd vandaag, dus nu ff minder lang.. Net met Soefa gewandeld in t park en nu zit ik half met Ezra te spelen, kereltje.. Ja en die foto's we zien ze vast nog wel!! Leuk! En ik ga ook met dolfijnen zwemmen in Eilat, tenminste dat is wel de bedoeling! Ik ga weer naar Ezra want Ruth is in dr slaapkamer nog steeds in gesprek en Gitte kookt.. dusz en hij is ondeugend.. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Anne

• 09 Januari 2008 - 17:31

Anne:

En hahahaja die teenslippers, had je die bij mij meegenomen? :P

• 09 Januari 2008 - 17:50

Jolien:

hoipipeloi! weer een lekker lang verhaal (goed dat er een waarschuwing bovenaan staat, weet je meteen waar je aan toe bent)... klinkt allemaal supergoed! Ik zal binnenkort wel ff een mailtje sturen van de gang van zaken in het verre oosten van nederland :) super dat jullie ons zo op de hoogte houden, is echt leuk om te lezen! Veel liefs en geniet ervan, kus!

• 09 Januari 2008 - 19:35

Marianne:

Heeej Sadaf!

Geweldig man, niets te lang, alles vind ik ontzettend leuk om te lezen! Uiteraard ben ik ook heel beniewd naar de foto's, maar dat komt nog wel:) Tjeeej, wat een gezellige bende maken jullie er van met de locale bevolking, van de ene in de andere verrassing ofnie? Ik hoop dat er nog veel volgen!

Liefs, Marianne

• 09 Januari 2008 - 20:12

Sanne Zwollywood..:

Haha.. leuke verhalen.. en ik heb elke letter gelezen hoor. En die hel die dan af toe toch losbreekt . haha das minder maar ook wel weer erg herkenbaar allemaaala..

EN ja jullie zijn mij vergeten ik Giet noar Vietnam in Mei.. (n collegaatje van me gaat erheen emigreren met dr man en kind voor n jaar) en ga dr opzoeken met n vriend van me.. Bingoo !!

Hey te gekke lui.. geniet ervan en take care !!

• 09 Januari 2008 - 20:49

Ruud En Mama:

Hallo kinderen,fijn weer een mooi reisverslag te lezen,klinkt allemaal geweldig behalve het poepgebeuren.Wij hebben inmiddels onze vaccinaties gehad,ik wel een dikke pijnlijke arm.Heb deze week twee halve dagen in het ziekenhuis gewerkt wegens ziek personeel.(hoezo met de VUT).We wachten met spanning op de fotoos.Een dikke kus en voorzichtig liefs van ons uit Ermelo

• 09 Januari 2008 - 21:08

Pa En Ma:

Hallo lieve kinderen.

Wat een geweldig reisverslag,we zitten dan ook altijd vol spanning te wachten en ja hoor er was er weer één.Geweldig jullie maken er echt iets leuks van.Hopelijk knappen jullie snel weer op om met volle teugen te genieten van jullie fantastische reis.
    Ja ja ma gaat 23 febr.naar Turkije alvast een voorproefje voor de grote reis naar Australié in juni.
    En dat komt allemaal door jullie,we krijgen er gewoon ook zin aan hahaha.

Doe voorzichtig en pas goed op elkaar.
    Veel liefs en een dikke smok allebei
    Doei!!!!

• 09 Januari 2008 - 22:35

Ikke:

Ook oppassen om met teenslippers naar de W.C. te gaan beter rubber laarzen

• 10 Januari 2008 - 16:54

Ytje,:

Hallo Daf en Sander,
    Leuk dat je soms aan ons denkt, vooral als je al die arme mensen ziet die altijd lachen, dat doet je natuurlijk aan ons denken hé? We hopen wel dat je voortaan erg gezond bent als je onze mail leest want ziek in je vakantie is natuurlijk niks.
    Met mijn dochter gaat het wel redelijk, het dringt allemaal nog steeds niet goed tot haar door en haar kinderen zijn ook erg verdrietig dat komt er natuurlijk ook nog bij, maar ja het leven gaat door en ze proberen er maar het beste van te maken. Op de servicedesk nog altijd hetzelfde en je kaart hangt aan de deur dus we lachen regelmatig naar jullie.
    Nicky is bezig met de laatste loodjes en al erg dik dus het wordt tijd dat ze gaat werpen, ik verheug me erg op het nieuwe omaschap eind februari.
    Maak maar veel foto's want die landen kijken met geweldig wat natuur betreft, vooral watervallen, daar ben ik gek op.
    Ik ga weer aan het werk dus groetjes van Ytje en de SD!!!!!!!!!!!

• 13 Januari 2008 - 11:57

Jurma:

heey..ben ik weer ik mis jullie nog steeds natuurlijk en hoop snel dat jullie hier weer zijn :D ;) en heb ik jullie al gelukkig nieuwjaaar gewenst..? nouw bij deze:D:D:D en

• 13 Januari 2008 - 17:33

Hilda:

Lieve mensen..nog de beste wensen..en wat een wereldje daar zeg..lijkt me echt te gek..maar ja Aly en ik moeten het vooreerst maar doen met reisje Turkije..kijken of haar het vliegen bevalt?! Blij dat het jullie daar geod vergaat..behalve dan wat schijte..hoor vaak al wel de verhalen van Aly of de kids...goed het ga jullie goed en lezen wel weer een volgend reisverslag.
    Groet en kus Hilda + de rest

• 13 Januari 2008 - 21:53

Gerrie Ka.:

10 Januari kwam de kaart van jullie op de Techniekweg aan, hartstikke leuk om een kaart te krijgen en ook boven verwachting eigenlijk...Mis je ons toch een beetje....Het ligt niet alleen aan de post daar dat de kaart zo laat was want we kregen ook nog drie kerstkaarten die gewoon van woningen op het terrein kwamen, sommige "problemen" blijven gewoon nog bestaan.
    Jullie mogen nog best een tijdje genieten hoor want ik vermaak me echt wel op de Techniekweg en zal het staks nog gaan missen.....

• 14 Januari 2008 - 16:14

Jesss :

Heeee Sadaf
    Wat een ontzettend tof verhaal weer. Echt, jullie doen het goed!! Ik vind het altijd erg leuk om jullie avontuurlijke verhalen te lezen. Prachtige foto's. Is leuk om een beetje een idee te hebben hoe jullie daar leven.
    Die watervallen en de natuur daar ziet er heel mooi uit en die lieve kleine kindertjes!! Tegek dat jullie zo in de cultuur zitten en voor feestjes worden uitgenodigd door de lokale mensen. Echt n ervaring.

In nl is het natuurlijk nog gewoon hetzelfde. Maar goed dat is natuurlijk ook niet te vergelijken.
    Heb t nog steeds erg druk met school.
    Ik heb trouwens wat meetings gehad over Zuid Afrika, echt tegek heb er echt veel zin in. Ik moet nog alles voorbereiden.
    De tijd vliegt echt voorbij. Voor je het weet is het juli en dan komen jullie alweer terug. Voor mij begint dan weer een nieuw avontuur. Heb wel zin om weer weg te gaan, helemaal met het lezen van jullie reisverhalen.

Shit dat jullie zo vaak ziek zijn, echt kut is dat, als je de hele tijd aan de schijterij bent. Nou ja maar geen rare gefrituurde spinnen eten :P Jak

Hee lieve mensen het ga jullie goed!!
    Zorg goed voor elkaar!!!

Dikke knuffel Jess

• 14 Januari 2008 - 19:41

Anne:

Hoi!! O ik heb weer genoten van de foto's! Echt cool! Ruth heeft ook half meegekeken. En vond jou zo bruin Daf! Mijn weekend was ook leuk, nieuwjaarsborrel gehad in Laren met 15 vrienden en de dag daarna met Jitty van alles gedaan binnen en buiten.. Volgende keer krijg je wel weer een lange mail van me, en vond t ook errugh leuk om je laatst te spreken! We gaan nu naar Israel bellen, dus dddddooooeeeeiiii liefs van ons

• 15 Januari 2008 - 10:34

Annemiek Haring:

Ha Sadaf,

Even een snelle vieuw vanuit de techniekweg op jullie site. Sander ken je Martin Meedendorp? Hij zegt jouw te kennen van appelvink van vroeger.Hij zit nu op techniekweg 1. Samen kijken we ook met mien naar de meest recente avonturen in cambodja.

Gelukkig zijn jullie het waterval avontuur zonder al te grote schrammen behalve dan die teen van daphne te boven gekomen.

Groeten van Martin, Mien en Annemiek

• 16 Januari 2008 - 10:51

Tonnes:

Gaaf zeg!!
    leuk om telezen wat jullie daar allemaal beleven en om eerlijk tezijn maken jullie mij nieuwschierig om na deze reis ook es een keer in Azie tegaan kijken..
    Kus vanuit Tasmanie!!

• 16 Januari 2008 - 11:34

Ruud En Mama:

Hallo schatten,
    We hebben weer genoten van de mooie plaatjes.Zo te zien genieten jullie nog steeds elke dag.Wij zitten met de dag meer in de verhuisdozen,nog 2 weken en het is zo ver.Van Ton en Aly een toepasselijke kaart ontvangen van een bejaard stel op een bankje voor het huis,erg leuk.We hebben zin in onze vakantie naar Egypte.Van Ton mag ik met hun mee naar Australie,wat Aly daar van vindt weet ik niet.Veel plezier en vooral voorzichtigheid gewenst en veel liefs van ons uit Ermelo.
    een dikke kus.

• 16 Januari 2008 - 20:18

Bas, Alrie En E'thje:

Heey poepchinezen, hopelijk gaat het weer een beetje beter met jullie darmen, mogen natuurlijk niets missen daar. Zo te lezen kunnen jullie daar beter blijven wonen, hebben we ook een leuk vakantieadresje :) Edith heeft eindelijk een tandje boven erbij (nu totaal drie, 2 beneden, 1 boven). Ze zit constant te tandenknarsen, erug grappig. Lopen aan de hand gaat ook steeds beter. Iedereen ver weg op vakantie; nou wij gaan volgend weekend naar het verre WINTERBERG, sneeuw opzoeken. We hebben al een sleetje voor Edith.
    Succes daar, groeten B, A en E