keiharde geschiedenis! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sander en Daphne - WaarBenJij.nu keiharde geschiedenis! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Sander en Daphne - WaarBenJij.nu

keiharde geschiedenis!

Door: sadaf

Blijf op de hoogte en volg Sander en Daphne

19 Januari 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Ja hallohallo, daarzijn we weer!

Vandaag zijn we gestrand in de Hoofdstad van Cambodja! Dus daar blijven we vannacht noodgedwongen even overnachten!

Afgelopen dagen hebben we ons niet zo heel erg verplaatst.
Ons vorige berichtje kwam uit Kampong Thom, hier zijn we misschien twee dagen geweest, om door te gaan naar Siem Riep alwaar de nodige medicatie (Lopramide en Norit voor Sander) en voedingstoffen genuttigd konden worden.

In Kampong Thom was niet bijzonders veel te doen, maar we hebben een uitstapje gemaakt naar de tempel-groep van Sambur Prei Kuk, erg mooie omgeving en de trip daar naartoe was wederom erg stoffig, maar zeer mooi. We voelden ons net Bea en Claus te zwaaien naar alle mensen vanuit de tuktuk. Spierpijn dus de volgende dag van het zwaaien.

Zoals geschreven de dag erna richting Siem Riep, de eerste 'grote stad' die we zouden aandoen. Groot in die zin dat er ongelofelijk veel 'barang'(= westerlingen)rondlopen, maar dat is ook niet zo gek met Angkor Wat om de hoek. In Siem Riep dus anti-biotica gekocht, vitamine pillen en we hebben zowaar mexicaans gegeten de eerste dag. Na al die kilo's rijst is dat echt lekker. Aly zou zeggen: 'zo lekker, ik kan het bord er wel bij op vrett'n' Wij hebben hem maar gewoon afgelikt.
De volgende dagen stonden bij ons in het teken van Angkor Wat. Het is zo'n ongelofelijk groot gebied met allemaal tempels, beelden, torens, grachten en weten wij wat niet meer, dat we een weekpas gekocht hebben en zo rustig konden kijken en af en toe een tempelloze dag konden hebben, de dagen moet je achtereenvolgens 'op' maken....en we wisten dat we gek zouden worden als we 3 dagen alleen tempels zouden zien. We zullen jullie niet vervelen met welke tempels en hoe de geschiedenis precies is, daarvoor kun je op internet zoeken. Het is in ieder geval erg mooi!!!!

We zijn ook nog naar het drijvende dorp geweest. Het woord zegt het al; een dorp gemaakt op vlotten in een behoorlijk onwelriekend waterlandschap. Wel mooi en erg fotogeniek. Kinderen met slangen om hun nek, kinderen die schildpadden mishandelen, kinderen varend in afwas-teiltjes, krokodillen in gevangenschap voor het avonddiner, het gebeurd daar allemaal!

Na 6 dagen Siem Riep met de boot richting Battambang gegaan. 8 uur varen over eerst Tonle Sapé en dan de rivier op, niemandsland in. De mensen die hier wonen leven echt zwaar onder de armoede grens, leven van de visvangst en wellicht wat het land opleverd (in de droge tijd weinig). Ze wonen in kleine hutjes aan de rivier en moeten echt zien te overleven.

Battambang een erg relaxt stadje met allemaal aardige mensen die graag een praatje willen maken in het Engels. Ook hier is het haar dan Daf nog altijd raar en ook hier wordt er; of gestaard, of gewezen of hard gelachen. Daf is er inmiddels al ongevoelig voor geworden.
Maar mocht er iemand van jullie op dit moment in een diepe winterdepressie zitten en/of een minderwaardigheidscomplexaanval hebben: GA NAAR LAOS OF CAMBODJA, want je bent er zo vanaf. Complimenten bewaren ze hier niet voor speciale gelegenheden! :) We hebben de omgeving van Battambang verkend door achterop de brommert te zitten bij de 'moto-drivers'. Een Cambodiaanse taxi dus.
We zijn naar de Killing Caves gegaan, een grot met een nare geschiedenis. Mensen die de geschiedenis een beetje kennen van Cambodja; de rode khmer gebruikten deze grot door op de top van de berg mensen dood te slaan (kogels waren te duur) en ze vervolgens al dan niet dood naar beneden te gooien door een gat zo de grot in.
10.000 (!!!) mensen waren er in deze grot omgekomen en de restanten van hun kleren waren verwerkt tot vlaggtjes die daar door de monniken zijn opgehangen. De monniken wonen momenteel in de gevangenis die in die tijd daar was gebouwd. Ook was er een soort van altaar met schedels en andere botten van de omgekomen mensen gemaakt. Erg luguber en een niet zo'n mooi begin van onze trip....

Mensen die niets van deze geschiedenis weten, het boek 'Eerst vermoordden ze mijn vader' is een aanrader, alhoewel aanrader misschien een verkeerd woord is voor een boek die duidelijk weergeeft wat voor shit die de rode khmer gedaan heeft hier. Moet wel gezegd worden dan de mensen hier bijzonder luchtig doen over deze geschiedenis (of misschien is het verdringen van....).
Het boek verklaard in ieder geval waarom alle vrouwen hun haar hier lang laten groeien en dat ze hier nog alles eten wat bewegen kan...enz....

Tegen de middag naar een tempel geweest, maar omdat we al Angkor Wat gezien hadden we zoiets van 'been there, done that', in vergelijk met Angkor Wat vallen alle andere soortgelijke tempels in het niet namelijk.
Als afsluiter van de dag op de bamboe trein terug naar Battambang gereden. Even uitleggen wat een bamboe trein is: Dat zijn 2 assen met wielen eraan, die worden op het spoor gezet, vervolgens komt er een plateau van bamboe op te liggen en wordt de boel aangedreven door een oude pomp. Dat is alles..... LEVENSGEVAARLIJK om dan met een gang van 35 km/h op een zeer slecht (krom en de rails sluiten niet op elkaar aan)spoor te rijden die vanaf de jaren 20 niet meer in onderhoud is geweest. Het was echt een achtbaan rit! Gelukkig geen andere trein tegen gekomen, want dan hadden we de stellage uit elkaar moeten halen, aangezien er maar 1 spoor is en de echte trein voorrang heeft.

Tot zover, morgen gaan we naar Kampot en de verdere zuidkust van Camodja bekijken, liggen aan het strand onder de palmen. Vervolgens gaan we terug naar Phnom Penh om hier een visa voor Vietnam te regelen en nog meer te tjillen...

Tot de volgende keer maar weer lieve kijkbuiskindertjes!
Liefs, Sadaf.

• 19 Januari 2008 - 12:29

Anne:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 19 Januari 2008 - 14:11

Gerwim En Papa/mama:

Hoi tante Daphne en Sander,
    wat een stoer meisje met die slang om haar nek, ik zou dat ook wel durven! Wat een mooie foto's hebben jullie gestuurd, ik zou daar ook wel heen willen! Gerwim
    He Daffie en Sander, steekt dat slangenmeisje nu haar middelvinger op? hAHA. Ontzettend boeiende geschiedenis, wat maken jullie veel mee! Veel plezier en we horen graag weer van jullie!

• 19 Januari 2008 - 17:27

Wilma:

Hoi lieverds,

Hier zit ik dan in het gecifiliceerde(heb ik dat wel goed geschreven)Nederland achter m'n laptopje te kijken naar foto's van kleine slangen meisjes, rotting (is een beter woord)village's en de meest luxieuse vervoersmiddelen. Wat hebben wij dan nog te klagen. Ik vind het geweldig om te zien waar jullie vertoefen en wat jullie allemaal meemaken.

Tot het volgende verhaal en heel veel liefs.

• 19 Januari 2008 - 18:36

Ruud:

Wat veel beleven jullie,dat is iets anders dan Egypte.Gelukkig komt ons huis in Putten er iets anders uit te zien.Alweer een beetje opgeknapt Sander?Ik hoop maar dat de pillen goed werken en dat jullie heerlijk kunnen genieten van jullie reis.

• 20 Januari 2008 - 19:00

Nico:

Hey dame en heer,
    Gaat het al weer wat beter met de darmstreek? Mooie foto's! aan je ogen te zien op de "effe lekker" foto, moet je een beetje oppassen voor de medicatie ;)

x
    Nico

• 21 Januari 2008 - 12:34

Pa En Ma:

teenslippers verruilt voor degelijke bergschoenen daffie?? Verstandige keus. Kwam er ook een conducteur voorbij in de bamoetrein en hebben ze ook een O.V. jaarkaart???? Het lijkt wel een groot circus met al die beesten om de nek. Sander varen in een wasteil zal wel enigzins bekend zijn denk maar aan de spiekvijver. Daar zaten trouwens ook schildpadden. Zo je maar veel overeenkomsten, eigenlijk heb je al een training gehad. Die grotten is niet best natuurlijk. In ieder geval blij dat jullie genieten. Leuk die verslagen te lezen. Darmpjes blijven hopelijk rustig, blijf doorgaan met genieten.
    kus en liefsxxxxxx

• 21 Januari 2008 - 17:36

Ytje,:

Vanuit een naargeestig, druilerig Nederland de groetjes!! Ik ben zo jaloers op de dingen die jullie memaken, daar, als ik de loterij ga ik ook direkt! Wat een mooie plek op aarde is dat daar, jammer van de armoede.
    Pas goed op jezelf en we zijn alweer benieuwd naar de volgende verhalen.

groetjes Ytje,

• 22 Januari 2008 - 19:47

Cees En Erna:

Naargeestige grot, voor jullie gaat de reis gelukkig wel verder. Wij gaan af en toe in gedachten een stukje mee. Plezier en goed uit je ogen kijken. dag

• 23 Januari 2008 - 18:45

Johan Buurman:

Hallo kinderen van de buurtjes!!! Ik mag zo nu en dan even meekijken met Ton en Aly. Het lijkt me dat jullie een fantastische ervaring opbouwen die een herinnering geeft voor de rest van jullie leven. Ik zou zeggen geniet en absorbeer de fantastische kant van al die speciale culturen. Het is een fase in je leven die je niet over kunt doen. Ik wens jullie verder nog heel erg veel genoegen en plezier!! Groeten Johan Hardholt.

• 29 Januari 2008 - 16:21

Ma:

Zo binnenkort weer verkassen?
    Op naar Vietnam
    Liefs en groetjes

• 09 Maart 2008 - 11:08

Charlotte:

He duckie en supersanderman, wat een verhalen en wat een foto's: diep onder de indruk: wat moeten jullie een tijd van je leven hebben!