Ta lot en KAAS! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sander en Daphne - WaarBenJij.nu Ta lot en KAAS! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sander en Daphne - WaarBenJij.nu

Ta lot en KAAS!

Door: sadaf

Blijf op de hoogte en volg Sander en Daphne

13 Februari 2008 | Vietnam, Hanoi

Halloooo!

GELUKKIG NIEUWJAAR!!!! (jup, we hebben er weer eentje gevierd:)

Na ons oneerbiedige schietpartijtje in Phnom Penh, gingen wij zoals met jullie afgesproken de grens met Vietnam over.

Na een enerverende boottrip en een hoop geheis en gezeul met onze tassen (aan wal, exit stempel cambodja halen, in de boot, weer aan wal, door de scan, vietnam stempeltje halen, in de boot....slapen) zijn we veilig en heel aan wal gezet in het vietnamese Chau Doc.
Bij aankomst werden onze tassen in een bakkie achter een fiets (cyclo)gegooid en wij mochten na enig onderhandelen ook mee het bakkie in om er vervolgens weer bij ons nieuwe stulpje eruit gezet te worden!
Met een rammelende maag zijn we een uitsluitend vegetarische toko ingedoken om onze rammelendheid te sussen met de halve mint plantage (of iets wat daarop leek) van Vietnam....mmmm heerlijk ;)
Na deze eerste kennismaking met de geweldige Vietnamese keuken (mwah)hebben we de mooie dag afgesloten met een overheerlijke kapitein-iglo-ingevroren-spinazieblokjes-shake met een rietje!
mmm nog lekkerder!

De volgende morgen hebben we ons verslapen voor een vroege bus naar Rach Gia (tussenstop voor de volgende bestemming)! De bus zou om 6.30 vertrekken en toen werden we ook wakker! LEUK dus Sander met z'n slaapdronkenkop gauw de hoek omgerend om de bus aan te houden en die wilde wel even MAXIMAAL 5 minuten op ons wachten. Na vijf minuten renden we dus met onze uit de tas hangende onderbroeken en krulspelden nog in de haren over straat naar de bus...hoek om en JAAAH de bus was er nog!....
Wij echt heel blij en een paar uur later stonden we in het supermooie en vriendelijke zee/haven-stadje Rach Gia.
Hier aangekomen werden we dit keer met tas en al achterop de brommer gegooid, jaja inclusief twee veel te kleine roze pot-helmpies en gedropt bij een super attent vrouwtje met goeie kamers.

De volgende dag(en?) zaten we ineens in een superdeluxe boot opweg naar het vietnamese eiland Phu Quoc, waar we ditkeer bij aankomst in een busje werden gegooid! :)
We kwamen erachter dat het hier nogal een prijzige bedoening was, maar vonden uiteindelijk (de volgende dag) een enorm goed en schoon plekkie in de hoofdstad van het eiland.
.........Zon...zeee....strand....BROMMERT....ijsjes......en slippers......
Ach ja, meer valt er niet over te vertellen, we zijn lekker uitgewaaid tijdens onze dagelijkse brommerrondjes over het eiland! (jup ook hier veel stof)

Na een paar dagen besloten we weer het vaste land op te zoeken en de Mekong Delta te verkennen....we strandden uiteindelijk (na een achterlijke prijs betaald te hebben voor een paar uurtjes in de bus....tja we zijn AFGEZET!!!) Can Tho.
Hier waren alle vietnamesen in Rep en Roer! Over een paar dagen zou namelijk het vietnamese nieuwjaar beginnen en dus was iedereen in de stress (beetje net als Kerst bij ons) om mooie planten te kopen en heel veel eten en lekkers en overal werden versieringen aangebracht en goden verdreven.... Heel bijzonder om te zien en zeker ook oudjaarsavond die hierop volgde! Stipt om 00.00 uur barste het vuurwerk los aan de boulevard langs de rivier! Echt Zulk mooi Vuurwerk hebben we nog nooit gezien! T was echt gaaf....
De volgende dag.........doodste stilte in de straten en konden zelfs oversteken zonder elkaars zwetende handje vast te hoeven houden. Voor ons dus heel moeilijk om ergens een ontbijtje, maar uiteindelijk toch gelukt....
Het nieuwe jaar zijn we in ieder geval goed begonnen en hebben we onszelf verwend met een nieuwe BRICK GAME!!!! jaaa zo'n gele, met foute spelletjes (incl. tetris)! We zijn nog nooit ZOOOO Blij geweest (tijdens het poepen dan).

Aangezien heel vietnam op zijn gat bleek te zitten, konden we niet meer doen dan een beetje rondzwalken en zijn we maar weer een bus ingestapt om verder te reizen naar Vinh Long.
Daar zat nog steeds iedereen op zijn gat, dus een bezoekje aan 1 van de vele floating markets in de Co Chien Rivier zat er niet in! Toch hebben we uiteindelijk een bootje weten te ritselen die ons door nauwe vertakkingen van de rivier voer. Leuk, maar kort! En jullie willen niet weten wat voor een dikke vette phytons en krokodillen daar lekker in rond zwemmen. ;)

Na Vinh Long wilden we nog wel verder de mekong delta verkennen, maar naast dat we beseften dat we in een ruime week nog niet echt veel kilometers (in verhouding met vietnam) de goede richting op hadden gemaakt en dringend een fatsoenlijke maaltijd nodig hadden, besloten we naar Ho Chi Minh te gaan! En daar zitten we nog steeds op onze luie reet. Heel vietnam is weer in beweging, maar wij lekker niet en we zitten hier dus al bijna een week dezelfde straten op en af te paraderen, spulletjes te kopen die we helemaal niet nodig hebben, ijskoffies te drinken, films te kijken op onze filmnettelevisie en nog veel meer dingen die eigenlijk zonde zijn van de tijd. Maar we hadden daar echt effe zin in!

We hebben wel daf's verjaardag goed gevierd en hebben twee dagen daarvoor(het was een hele missie) een winkel gevonden waar ze GOUDSE KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAS en belgische en hollandse witbiertjes verkochten.
We liepen echt als twee kleine kinderen, OERTROTS met ons met mini-stukje kaas en 4 witbiertjes gevulde plastic tassie, over straat in Saigon! (het was wel 20 dollar, maar ach...wel FEEST!!)

Vandaag hebben we wel wat gedaan en zijn we vroeg opgestaan om naar de Cu Chi tunnels te gaan. (google maar, we zijn te lui om het uit te leggen, het heeft te maken met de oorlog ofzo ;)

Morgen gaan we echt verder, mits we ons niet verslapen dan! We gaan de toeristische kust overslaan en zullen ons richting Dalat laten verplaatsen, de hooglanden van Vietnam.... Lekker, we hebben wel weer zin in temperaturen onder de 30 graden en wat minder witkoppen!!!!!!!!!!!!!!

Foto's komen effe wat later, want onze gastheer en gastvrouw willen de keet sluiten (want het is al bijna 22.00 uur????)

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt allemaal voor de lieve berichtjes en verjaardagskaartjes! SUPER LIEF!!!!!....

De tijd gaat nu erg snel, dus tot gauw!!!!!!!!!!!!!!!

HEEEEEEEEEEEEl veeel liefs sadaf

Selma; Wat bedoel je nou met Goeiemogu??????? (dat was je nog vergeten uit te leggen!)

• 13 Februari 2008 - 16:47

Selma:

haha GOEIEMOGGELLLL!!
    tja ehh... met het schaamrood op mijn kaken moet ik jullie hier weer op de hoogte brengen van een mooi stukje voorbeeld van neerlands hoogtepunt in reclame invloed...... tis dus een tekst uit een reclame die op het moment erg populair is en iedereen "goedemoggeld" elkaar nu dus( op het werk, in de stad, via de sms).......zucht.... weet je een beetje hoe het er hier aan toe gaat..... geniet er nog maar even van dat jullie lekker daar zitten;-)))

en eh iets anders nog; daf hartstikke gefeliciteerd nog!!!! wat een goed kado hebben jullie jezelf gedaan;-))

ben wel benieuwd naar de foto's van de vette pythons;-)

kus en groet selma

en nog wat anders ook voor alle duidelijkheid daf: die tekst waar jouw naam in voorkwam als voorbeeld van materiekunst stond op een aankondiging van een expo bij het kco in zwolle. die uitnodiging heb ik niet meer, maar misschien ligt die nog wel ergens ofzo... of dus misschien in hun eigen (internet) archief.... ik zal ook nog wel even voor je zoeken.

nou dag dan maar weer vietnamese stof vretende rakkers;-)
    much love ( het is morgen 14 feb. he;-)

• 13 Februari 2008 - 20:33

Jess:

Heeee
    Hmmm klinkt goed, gouda kaas en witbiertejs voor je verjaardag. GEnieten!!
    Welkom in Vietnam. Hoe bevalt het tot nu toe in Vietnam? Tof om zo'n vietnamees nieuwjaar mee te maken.
    En ff een weekje lekker chillen is toch ook niet verkeerd.
    Erg leuk om jullier verhalen te lezen. Jullie schrijven het altijd ook op een erg grappige en boeiende manier.

Ik ga over 2 weekjes een paar dagen naar Euro Disney met school. Dat word leuk.
    Ik stuur je wel ff een mail daf, over alle gebeurtenissen van mij hier in nl.

De tijd gaat idd erg snel, maar opzich hebben jullie nog 2,5 maand. Jullie zitten nu op de helft, toch? oooh dan hebben jullie nog even tijd. ;)

Heel veel plezier in Vietnam

dikke knuffel Jess

• 14 Februari 2008 - 10:46

Ytje,:

hoi Daf en Sander,
    Ik had al een tijdje jullie verhaaltjes niet gelezen want kreeg eind januari ineens een grote dip: paniekaanvallen en en pijn op de borst enzo (ineens tijdens het werk) dus natuurlijk meteen aan de antidepressiva met watten in je hoofd en misselijkheid natuurlijk en moe en nergens geen zin in. Ik probeer er nu weer en beetje bovenop te komen met een beetje wandelen met de hondjes en proberen aan leuke dingen te denken, dus dacht ik: ga alles nog maar weer eens na lezen en kijken wat jullie gedaan hebben, daar wordt ik altijd vrolijk van.
    De baby van Nicky komt binnenkort en volgende week heb ik een gesprek met een psycholoog(misschien heeft die een paar goede suggesties). Nou, veel plezier maar weer - schrijf maar veel mooie verhalen en stuur vooral weer eens foto's. En Daf, nog gefeliciteerd met je
    verjaardag.
    kus, Ytje

• 14 Februari 2008 - 14:14

Jolien:

Aha! Ik zat al te denken volgens mij is er iemand jarig ofzo maar ik had het niet in mijn agenda geschreven dus TJA dan vergeet ik het (wel erg slecht, sorry)... DUS alsnog gefeliciflapstaart met je verjaardag daf!! Gelukkig hebben jullie het goed gevierd en een lekker biertje gedronken! O ja nog een nieuwtje: Floh (exdrummerclueless) heeft de 12e een dochtertje gekregen! Superleuk dus :) Ciao!! kus Jolien

• 14 Februari 2008 - 17:39

Anne:

o schatten!!!!! Hoe was je b-day daf? Ik heb nog geen tijd gehad om deze mail helemaal te lezen heb nl een overvolle inbox en ruth zit in een cafe met Ezra te wachten op mij/// We zijn in Eilat sinds gister!!!!!! :) YEAH!!! Oja dacht nog aan julie toen ik een natuurgebied bezocht wat niet Sadaf maar Sataf heet!!!! Hiha kusjes Anne

• 14 Februari 2008 - 18:06

Anne:

JAAA NU heb ik hem toch nog gelezen!! Yeah tof tof tof en ik heb al Israelisch bier op jullie gedronken hoor lekker aan t strand!!!!!!! Jam jam bye bye mottiks!