welkom civilisatie! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sander en Daphne - WaarBenJij.nu welkom civilisatie! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Sander en Daphne - WaarBenJij.nu

welkom civilisatie!

Door: sadaf

Blijf op de hoogte en volg Sander en Daphne

15 December 2007 | Laos, Vientiane

Zo daar zijn we weer met een bericht(je). De afgelopen tijd zoveel dingen gezien en gedaan, dus zorg dat je genoeg tijd hebt om het verhaal te kunnen lezen....

We waren tot Chiang Mai gekomen met ons verhaal geloof ik? Welnu, na Chiang Mai zijn we naar Ciang Rai gegaan waar niets bijzonders over te zeggen valt. Daarna richting Tha Thon om met een boot via de rivier richting de grens te gaan. Was een leuk tochtje met 4 andere mensen (Ted is de koning!) Tijdens onze tocht zagen we een een plek waar je op olifanten kon rijden, best wel zielig om te zien hoe die beesten afgebeuld worden om de toeristen te verplaatsen. Op deze plek kon je met een joekel van een Boa constrictor op de foto, die in een hokje formaat schoenendoos was gepropt.
Aan deze zaken hebben wij onze handen dan ook niet vuil gemaakt.

Vervolgens naar een plek gegaan waar we werden opgewacht door een grote vee wagen en we door de bergen en jungle werden vervoerd naar een Akha-dorpje; (Geen AKI dorpje). Dit is een stam die bovenin de bergen woont en je vanalles probeerd te verkopen. De rit naar het dorpje was erg gaaf, geen enkele achtbaan op deze aardkloot kan hiertegen op!
Onze accomodatie was echt vet, we zaten in een hutje die over een ravijn heen keek, dat was dus fijn wakker worden...voor zover wakker worden fijn is dan...;-)
Hier hebben we 3 nachten geslapen, gewandeld en lekker geluierd.

Na ons Akha avontuur richting Chiang Kong om de grens met Loas over te gaan.

Het feest begon al met de grensovergang in Laos, de overijverige douane beamte wilde een 2-de pasfoto van Daphne hebben; dat moest volgens hem, terwijl er op het formulier stond dat 1 pasfoto nodig was. Bleek dat hij die voor zichzelf wilde hebben. Gelukkig kon hij er zelf nog wel om lachen en zijn collega's ook.

We waren nu aagekomen in Haui Xay en het viel ons gelijk op dat de oude Sovjiet vlaggen nog lekker aan de gevel hangen, tis dan ook een socialistische staat dit. Vanuit Haui Xay hebben we een slowboat genomen, zijn we via de Mekong op de Nam Tha rivier gevaren richtig het noorden. Samen met 2 amerikaanse dames en een belg hadden we een boot gecharterd en de daarbij behordende bemanning. De trip zou 2 dagen gaan duren met een overnachting in een hill-tribe dorpje. De boottocht was echt ontzettend gaaf, veel jungle...heeeeeel veeeel jungle! Veel dorpjes en de mensen leven hier echt nog van wat ze kunnen vangen of verbouwen. De Lao zijn erg nieuwsgierig en stopten met al hun bezigheden wanneer wij kwamen langsvaren. Het was echt een gestaar van heb ik jou daar.... Af en toe deden we een klein rivierdorpje aan om de honden uit de boot te gooien (die zaten in een plastic zak en werden keihard op de rotsen gekwakt vanuit onze boot), en de kinderen kwamen als eerste kijken wat die rare 'falang' (westerlingen) kwamen doen..

Na 8 of 9 uur in de boot kwamen we in een klein dorpje aan waar we zouden blijven slapen. Echt zo'n dorpje die je van plaatjes kent; stro hutten, koeien, kippen, eenden, varkens en geen stroom. We hadden ons intrek genomen bij een gezin en de gastvrouw had al reeds gekookt. Na het eten kwam het halve dorp langs om ons proberen artikelen te verkopen en de stamoudste kwam al aan met de zelfgebrouwen lao-loa, das rijstwijn. Aangezien het onbeleefd is om dat af te slaan hebben we er een paar genomen, Sander moest ook die van de Amrikaanse dames drinken want die vonden het helemaal niets. Wel onopgemerkt anders wordt het gezien als een belediging...
Rond 19.00 uur nog even een laatste verkoopsessie en daarna gingen de klemmen van de accu (de falang hadden wel stroom).

's Ochtend vroeg wakker gekwaakt door de eenden, tijd voor de vroege verkoopsessie en ontbijt plus de lao-lao...jammie. Na het ontbijt nog even door het dorpje gewandeld om vervolgens weer in de boot te springen naar de eindbestemming die 9 uur verderop lag.
Halverwege de boottocht werden we uit de boot gestuurd want de rivier was te wild voor de verdere tocht. We moesten verder met de taxi. De taxi kwam ons oppikken in het dorpje waar we waren gedropt en had ons snel gevonden aangezien het hele dorp bij ons was komen te staan staren.
De rit naar Luang Nam Tha was 1 grote lijdensweg... geen wegen, door de jungle de bergen af, taxi (pick-up truck met dak erop) zat afgeladen vol met mensen, kippen, varkens, honden. Zelf Ska rijdt nog beter dan deze chauffeurs. Onderweg moesten we even stoppen want de chauffeur moest lunch kopen. Deze bestond uit jaja gebakken vleermuis... (geen geintje) De doodgeknuppelde eekhoorn wilde hij niet hebben.
Om een lang verhaal kort te maken; we waren nog nooit zo blij om asfalt onder de wielen te voelen. 3 dagen in Luang Nam Tha geweest bijkomen....

Na Luang Nam Tha verder gegaan naar Nhong Khiaw, nacht geslapen en daarna de boot genomen naar een heel klein dorpje de Nam Ou (rivier)op, waar je mooi kunt wandelen en de omgeving echt geweldig was..... Ook hier tussen 18.00-22.00 uur wel stroom. Het enige nadeel waren de beesten die bezit maakten van onze kamer, miljioenpoten (die krengen zijn groot zeg!) en 's nachts de ratten! Hier 2 nachten geweest, toen terug naar Nhong Khiaw.
Vanuit hier wilden we direct door naar Sam Neua (oosten) en volgens de ticketman was dit mogelijk met een paar overstappen. Helaas bleven we bij de eerste plaats steken; Vieng Kham! Samen met een Amerikaan leken wij hier de enige drie falang te zijn ooit! Attractie voor het hele dorp dus. Op een gegeven moment stond het hele dorp naar twee bloedzuigers op straat te kijken, dus wij keken mee, vervolgens waren wij de enige drie die nog naar die bloedzuigers stonden te kijken en had het hele dorp zich achter ons verzameld om naar daf d'r haren te kijken. Dan voel je je behoorlijk bekeken hoor! :)
Hoe dan ook, we moesten hier tot 1 uur s'nachts blijven en zonder bed is dat hier geen pretje (geen stroom, of kroegjes)... We waren dus genoodzaakt om een kamer te nemen in een 'VET LUXE RESORT' (lees; lakens stonken naar poep & slapen op een plank)
Na 2 uur slaap, was het tijd om de nachtbus in te gaan, die gestopt werd door onze picollo! (de bus kwam uit Nhong Khiaw, balen dus)
Tussen 5 en 14.00 hadden we pech in Vieng Thong, daarna midden in de Jungle nog een keer en gingen we ineens achterwaards richting ravijn rijden en kwamen dus met een lichte vertraging aan in Sam Neua (36 uur ipv 12 uur) Maar we hebben het levend gehaald! Jippie

Na een goede nachtrust in Sam Neua zijn we doorgegaan naar Vieng Xay, zonder vertraging! Hier was het echt super mooi! (maar de dikke kakkerlak onder het bed ietsje minder) De eerste dag hebben we een mountainbike gehuurd om een beetje rond te tuffen, ook hier kijken de mensen je aan alsof je uit een nog onbekend sterrenstelsel komt gevlogen. Vooral de kinderen waren serieus bang van ons, maar konden er al lachenderwijs wel een spelletje van maken. (misschien omdat ze op school leren dat alle blanke mensen Frans zijn en dus per definitie slecht?)
De volgende dag zijn we met een gids de grotten van Vieng Xay ingedoken.
Vieng Xay is namlijk de bakermat van Lao Republiek! Tijdens de oorlog woonden hier alle grote leiders in zelfgemaakte grotten. Er zijn wel 400 grotten met verschillende functies, zoals; munitie-opslag, scholen, garages, hospital, keukenes en ga zo maar door. Zeer indrukwekkend!

Terug naar SAM NEUA waar we onze Amerikaan weer tegenkwamen, biertje gedronken, wat gegeten en OPEENS waren we met Lao Locals in een Karaokebar! Hard lachen en dansen dus........................... (ze vonden onze D&B dansjes op Lao Schlager muziek, wel een beetje vreemd)

Volgende dag met een lichte kater, in de bus naar Phonsavan.
(jaja je raadt het nooit; DEZELFDE FUCKING BUS, dezelfde stuurman(held) en heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeel kotsende mensen! Sander moest dus zijn busraampje dichtdoen, als de vrouw voor hem weer een lading maagsappen het raam uit tufte.)
Toen de omvang van de bus verdubbeld was met goederen die aan de bus werden vastgebonden, bleek dat er nog wel een 'gaatje' vrij was IN de bus. Kortom; met de benen in de nek en armen op je hoofd, zaten we tussen de rijstzakken op weg naar Phonsavan.
Eenmaal in Phonsavan kwam daf (aangestoken door de locals) ook half kotsend de bus uit en was het eten en direct naar bed!
De dag erna eigenlijk niet veel meer gedaan dan eten, slapen en balletje gooien op het Muong New Year Festival (zie wikipedia voor uitleg van het balletje gooien).
De dag hier op hebben we een blitse plasticfantastic scooter gehuurd en zijn we naar de Plain of Jars geweest (zie foto) Grooote potten waarvan niemand lijkt te weten waar ze vandaan komen.
De omgeving was zeer indrukwekkend, want overal waar we kijken konden, kraters van bommen in de aarde! Het is hier ook levensgevaarlijk om van de gebaande paden af te wijken. BOEM!
Het is best wel triest, want nog steeds vallen er slachtoffers door ongeexplodeerde explosieven in de aarde, dus zie je soms been/armloze mensen/kinderen.
Na dat Daf nog een lekker nachtje Indiaaseten (zou het daar aan liggen Steef?) heeft liggen uitkotsen (2xgenieten)....hadden we mazzel met ons volgende vervoersmiddel (minibus en niet volgestouwd met shit) naar Luang Prabang!

Hier zijn we dus nu om even aan de noodzakelijke voedingsstoffen te werken en de stoelgang van daf weer optimaal te laten werken! (GISTEREN GEPOEPT!!!!!)

Wel even schrikken van alle witkoppen hier en de luxe die ze hier te bieden hebben, hoe dan ook; we gaan er even een paar dagen bijkomen om onze reis verder naar het zuiden voort te zetten!
De was zit als het goed is al in de machine! (want we stinken!)

Laos is veelste leuk om maar 30 dagen te blijven (visa-tijd). Dus we hebben besloten om met oud&nieuw niet ergens tussen de grens van Laos met Cambodja de zwerven, maar willen nu ons visum verlengen met een x aantal dagen, zodat we met oud&nieuw lekker op de eilanden van de Mekong in het Zuiden van Laos kunnen chillen.

Kort maar Krachtig!, liefs sander en daf!

PS:

Schuylenburg;
Natuurlijk denk ik elke dag aan jullie buiten de poort, genietend onder de zon met een pilsje moet ik inwendig hard lachen!

PP;
Wanneer is het kerstetentje? Dan komen we jullie hier van het vliegveld halen! Dus laat effe weten!

EDITH: GEFELICITEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERD (alvast) met je ALLERALLEEREeEEEEEERSTE Verjaardag!!!!! Vanuit laos dikke vette verjaardagskussen en eet ons taartje maar lekker zelf op! (dus niet aan papa of mama geven, die zijn al dik zat!)

RUBEN & JANINE:
GEFELICITEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERD (nog) met jullie verjaardagen!!!!!!!!!!!!! ouwe lullen!
;(

mir; bedankt voor je mail!!! x

sanne en jes; Hoe was London? Jullie zijn zeker helemaal los geslagen in Camden Town?

• 15 December 2007 - 16:38

Ruud En Mama:

Dag lieve schatten,wat een belevenissen,zijn jullie nog niet zeeziek geweest met al dat gevaar op die boten?Ik zou ook vegetarier worden als ik lees wat die mensen daar eten.
    We wachten weer op een nieuw spannend reisverslag en wensen jullie veel plezier.

• 16 December 2007 - 10:13

Naoual:

Nou, jullie maken wel wat mee zeg.Leuke foto's.jjlafdijfklahg, dat was Ilias!

• 16 December 2007 - 11:52

Anne:

Heel erg gaaf om allemaal te lezen jongens, en Daf ik lig gewoon lekker met je mee te kotsen hoor... t Is dus ook wel afzien begrijp ik af en toe, maar wat een indrukken hee, gaaf, ik dacht bij een miljoenpoot meteen aan een volgene creatie van je Daffie, liefs van mij <3

• 16 December 2007 - 11:54

Anne:

En ik zei toch altijd al dat je raar haar had, haha en Lu ook toch ;) xx

• 16 December 2007 - 22:24

Tim:

als jullie nou gewoon naar de efteling waren gegaan hadden we samen oud en nieuw kunnen vieren... :)
    blij dat je weer vastigheid in je uitwerpsels hebt daf!
    Veel plezier nog daar en stay sexy,

Timmy

• 17 December 2007 - 01:12

Jess:

Wauw wat een verhaal zeg hee. Ik zit hier achter mn laptopie en ik moet echt lachen om jullie verhaal. Ook de manier waarop jullie alles beschrijven. Super.
    Ik kan het me bijna helemaal voorstellen hoe het daar is. Jullie reizen behoorlijk wat af in een korte tijd zo te lezen. Dat hutje met uitzicht over het ravijn, dat klinkt erg mooi. Dat is pas lekker wakker worden. Tenzij je ontzettende hoogtevrees hebt ;)
    Wat een sneaky bastard van die doueane beamte om nog een pasfoto te durven vragen. Hahaa nou ja daf, je hebt inelkgeval bekijks daar ;)
    Wat een ongeloofelijke trip door de jungle! Onvoorstelbaar hoe mensen zich soms vervoeren en natuurlijk de kippen en de goederen enzo niet te vergeten. Wel weer een aparte ervaring.

En hebben jullie het nederlands volkslied even gezongen tijdens de karaoke?
    Poeh hee best wel eens wat heftige busritjes dus. Daf ik kan me voorstellen dat je misselijk werd in die bus, met nog meer kotsende mensen, jak. Wel heel toevallig dat jullie telkens weer dezelfde bus tegen kwamen.
    Passen jullie wel een beetje op voor de bommen?

Aankomende week is de laatste schoolweek van het jaar voor mij. Dus word nog ff werken. Daarna lekker ff twee weken vakantie.
    Straks komt kerst en oud en nieuw er al weer aan, same as usual in nl.
    Jullie gaan natuurlijk wel een unieke kerst en oud en nieuw beleven ergens in laos!!!

Oh ja Londen was wel erg tof. De homosene van londen gezien en naar een homoclub geweest, erg leuk.En camdentown had een leuke sfeer. Haha ja we hebben allebei schoenen gekocht in camdentown ;)

Ik leef helemaal met jullie mee in jullie verhaal en belevenissen.
    Ga zo door en ik verheug me op het volgende verhaal en foto's!

Hee mien lyverds vermaak jullie!!

Dikke pakkerd jess

• 17 December 2007 - 07:36

Stefan & Hedy:

Jo globetrotters!!
    Wat een spannend verhaal! Vergeleken met jullie zijn wij slapjanussen haha. We hebben besloten om vakantie te vieren in hippie goa. Lekker niks nakkes nada doen. Die Jungleverhalen klinken wel gaaf en worden zeker zeer levendig verteld. leuk. We hopen in de binnenlanden van India ook nog dorpjes aan te doen. Dat van die bus, inderdaad ja.. sixflags is dr nix bij. Daphne toch maar Laos voedsel blijven eten. Stefan heeft net een strikt westers dieet gehad en knapt alweer op (spaghetti en hutspot + gehaktbal!!) Toffe foto's ook. Nog heel veel plezier op jullie reis.

Namaste!
    Stefan & Hedy

PS gaan jullie nog richting Myranmar? grenst namelijk aan India.

• 17 December 2007 - 09:34

Wilma:

Bedankt voor het uitgebreide verhaal, wat jullie allemaal meemaken, helemaal te gek. Wij hebben 21-12 ons etentje, maar er waren geen stoelen meer vrij voor een vlucht naar jullie, grapje.
    Heel veel lieve groetjes vanuit Enschede.

• 17 December 2007 - 12:35

Ytje,:

Hallo Sander en Daphne,
    Wat een prachtig land daar zeg, ik ben jaloers, ik zou daar direkt willen wonen op zo'n berghelling in een leuk huisje. Volgens mij heb je dan ook niet veel meer nodig.
    Jammer dat er je er snel kotserig wordt en er nog altijd verveldende dingen gebeuren met allerlei dieren, maar ja, Nederland is ook niet heilig he?
    Hatstikke leuk om steeds van jullie te horen, geniet ervan, pas goed op je zelf en ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.
    groet van Ytje(en de SD)

• 17 December 2007 - 17:14

José:

Hallo Daf en San,
    Leuk dat je weer zo'n gigantisch mooi en lang verhaal hebt geschreven.
    Ik lees dat jullie je geen enkel moment vervelen en dat jullie het prachtig hebben.
    Ik ben blij dat het goed met jullie gaat, beetje kotserig dat wel, maar verder alles oké toch !
    Nou hier is het bar koud 's nacht -6 bbbrrr. maar ja bijna kerst wat wil je.
    Wij (SD) zullen a.s. vrijdag op jullie proosten.

Tot schrijfs José

• 17 December 2007 - 17:24

Janina:

gave fotooos groetjes janina

• 18 December 2007 - 17:59

Annemarie:

Hallo hallo

Wat een super verhalen zeg...
    Lees iedere keer weer met veel plezier.
    En die foto's...
    Echt vet.
    Zou zeggen geniet er nog maar van want voor je het weet sta je weer binnen de poorten van schuylenburg ;) hihihihi...
    HEEL VEEL PLEZIER EN AVONTUUR NOG!!!

Greetzzzz...

• 18 December 2007 - 19:20

Cees En Erna:

Dag Sander en Daphne.
    Hele mooie foto's, de verhalen zijn een plezier om te lezen. Op naar de kerst.

• 19 December 2007 - 21:49

Arta:

Spannende verhalen en heel mooie fotos!Heel andere leven hebben die mensen daar, heel apart. Op dit manier leren we ook iets van.
    Heel veel plezier en liefs,
    IK

• 21 December 2007 - 08:45

Jolien:

Wauw wat een lang verhaal :) Klinkt allemaal super, maar had niet anders verwacht... Wel goed dat jullie ff de tijd hebben genomen om weer rustig bij te komen anders hou je het denk ik ook niet vol! Hier is het wit en komt de kerst eraan dus alvast een fijne jaarwisseling, want wie weet hebben jullie weer een paar weken geen internet meer... DAGDAG dikke kus!

• 21 December 2007 - 13:28

Robert En Ellen:

Geweldige verhalen en foto's! Echt super. Zit je hier met min twee en wintertenen. Op naar de kerstkoffers dan maar. Dit jaar totaal gebrek aan inspiratie, een keer geoefend en een ondergelopen oefenkelder. Troost: Ed doet ook mee en slechter dan dat wordt het vast niet.
    We missen jullie,alvast een warme kerst! Groetjes Robert, Ellen en kids.

• 22 December 2007 - 19:37

Mama:

Wat een mooie plaatjes hebben jullie weer gestuurd.En Daf wat ben je albruin geworden.We wensen jullie fijne kerstdagen toe in de warmte.Hier is het ijskoud het vriest al een aantal dagen.
    Voorzichtig zijn daar en vooral geen happy pizza eten hebben we gehoord.
    liefs ruud en mama

• 24 December 2007 - 09:36

Gijs:

Vette pics mensen...maar ehh scheermesjes kennen ze daar niet, of wel Zendur.
    Veel plezier met de kerst en oud/nieuw! Chang Mai bier is het daar toch??